Wat is SEO?

SEO staat voor “Search Engine Optimization“, ofwel “zoekmachine optimalisatie”. Het is het proces om het aantal kwalitatieve bezoekers uit de “organische”, “gratis” of “natuurlijke” zoekresultaten van de zoekmachines te vergroten.

Definitie van SEO nader uitgelegd

Ja allemaal leuk, die definitie van SEO, maar wat houdt dit precies in?

Laten we dit eens proberen te vereenvoudigen. 

SEO is eigenlijk een techniek om je online content te optimaliseren, zodat je website hoger in de Google zoekmachine (en andere zoekmachines) scoort en dus de vindbaarheid van je website beter wordt. 

Wanneer je zoekwoorden in de zoekmachine intypt, krijg je een overzicht van de resultaten, een ‘ Search Engine Result Page (SERP). De (volgens Google) meest relevante websites worden hier bovenaan weergegeven. 

Met SEO optimalisatie probeer je kwalitatief zoekverkeer te trekken. Je wilt dat Google jouw bezoekers oplevert die geïnteresseerd zijn in jouw producten, diensten of informatie.

Je kunt bezoekers uit de hele wereld trekken, maar als Google jou bezoekers stuurt die interesse hebben in een huisdier (‘pet’), terwijl jij een webwinkel hebt die petten verkoopt, dan zijn dat geen kwalitatieve bezoekers.

Als je de juiste kwalitatieve bezoekers naar je website worden geleid vanuit de SERPs, dan geldt: hoe meer, hoe beter.

Zoals eerder aangegeven, focust SEO zich op de organische zoekresultaten. Laten we hier eens op inzoomen.

Wat zijn organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten zijn de natuurlijke zoekresultaten, de resultaten waar niet voor betaald wordt.

In de onderstaande afbeelding zie je bovenaan ​met rood de “Pay per click” advertenties aangegeven. Deze bedrijven betalen Google om helemaal bovenaan in de zoekmachines te verschijnen.

​​De organische resultaten worden met groen weergegeven. De websites die in deze resultaten bovenaan staan hebben daar dus niet voor betaald.

Google’s missie is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

Als jij een vraag in de zoekresultaten typt wil Google jou het beste antwoord op die vraag voorschotelen. Type je een zoekwoord of zin in, dan zal Google jou proberen de beste resultaten te tonen.

Hiervoor gebruikt Google een zeer geavanceerd en continu verbeterend Algoritme. Dit algoritme is geheim, maar door het jarenlang verzamelen van SEO ervaringen uit de praktijk hebben toch een goed idee over wat de belangrijkste ranking factoren zijn.

Waarom is SEO belangrijk voor mijn bedrijf / blog?

Als je een business hebt is het om vele redenen van belang dat je bedrijf SEO proof is. Ik ga je uitleggen waarom.

Klik op de afbeelding hieronder om 5 belangrijke redenen te zien.

Hoger in Google terecht komen en dus de vindbaarheid van je website verbeteren kan een van de belangrijkste factoren zijn om een succesvolle business of blog te hebben, danwel een die onbekend blijft en niet presteert.

Gebruikers van WordPress alleen al publiceren wereldwijd 1.4 miljoen posts per dag. Dat is 965 berichten per minuut en 16 per seconde!

En dat is dat alleen van de WordPress gebruikers. Tel daarbij alle andere posts op en dit getal is significant hoger.

Je kunt je voorstellen met deze aantallen aan concurrenten dat het onwijs moeilijk is om boven de rest uit te steken. 

Onderzoek geeft aan dat de websites die op de eerste pagina van Google worden weergeven bijna 95% van de kliks krijgen. Pagina 2 wordt dus zelden bezocht.

Click through rates

En van de resultaten op de eerste pagina van Google is het aantal kliks hoger naar mate de positie op de eerste pagina hoger is.

Zo zie je dat van alle organische resultaten zo’n 34% van de mensen klikt op het eerste resultaat klikt, 17% op het tweede resultaat klikt en 11% op het derde resultaat klikt. De overige circa 30% is verdeeld over alle andere posities.

Op de topposities van Google terecht komen kan je dus een enorm bereik geven en een groot voordeel ten opzichte van je concurrenten.

Niet zo gek dus dat er gemiddeld 10.000 tot 100.000 Nederlanders en Belgen per maand in Google de term “SEO” zoeken.

Een ander interessant onderzoek toonde aan dat 70-80% van de zoekmachine gebruikers zijn alleen gefocust op de organische resultaten (MarTech, 2018)!

Ontzettend veel mensen negeren de advertenties dus en klikken alleen op de organische resultaten.

Als je een bedrijf hebt is local SEO een must.Van alle shoppers ​doet namelijk 81% eerst online research voordat ze een product kopen.

​En van alle consumenten die een Google zoekopdracht doet, bezoekt 72% een winkel gelokaliseerd binnen 8 km. Local SEO optimalisatie kan jou (of je concurrenten) dus aardig wat klanten opleveren.

Behalve deze voordelen worden bedrijven en websites die regelmatig hoog in de zoekmachines verschijnen als een autoriteit gezien. Onbewust gaan we deze bedrijven vertrouwen en zien als experts op het gebied van de onderwerpen van de zoekwoorden waar we op zoeken.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Velen zullen zoekmachines zien als webpagina’s waar je een vraag of zoekwoord intypt en vervolgens een lijst met links naar webpagina’s wordt weergeven waar het antwoord waarschijnlijk in te vinden is.

Dat is in zekere zin waar, maar heb je je ooit afgevraagd wat het mechanisme achter de samenstelling van deze lijsten met links is?

Zoekmachines werken als volgt: Google (en andere zoekmachines, zoals Bing) heeft een crawler, een stuk software waarmee alle pagina’s van het internet doorzocht kunnen worden.

De crawler brengt alle verzamelde data terug naar Google en bouwt een web index. Deze index wordt doorgevoerd in een algoritme dat alle data probeert te matchen met jouw zoekvraag. Google scoort de zoekresultaten grotendeels op autoriteit en relevantie.

Google maakt gebruik van meer dan 200 ranking factors in haar algoritme om webpagina’s te scoren in de zoekresultaten.

SEO omvat een technische en creatieve werkwijze om de zoekresultaten via deze signalen te beïnvloeden en vindbaarheid te verbeteren.

Hieronder zie je een grootschalig onderzoek van SEMrush uit 2017, waarin zij de 17 belangrijkste ranking factoren hebben onderzocht en in welke deze van belang zijn.

Belangrijkste Ranking Factoren

belangrijkste google ranking factoren

Je kunt je blindstaren op alle ranking signalen die Google gebruikt en het is vaak niet zinvol om alle factoren te optimaliseren.

Wat vooral van belang is bij SEO is het grote doel van Google in achterhoofd houden: het leveren van de beste antwoorden op de zoekvragen van haar gebruikers.

​​Is het nodig om een SEO specialist / consulent ​in te huren?

​Als je bereid bent om veel tijd en energie in het leren van SEO te steken en afhankelijk van de complexiteit van je website kun je basis SEO optimalisatie zelf doen. 

Ook kun je erachter komen dat je liever iemand inhuurt om je daarmee te helpen, zodat jij je kunt focussen op andere dingen. Beide is prima!

Als je een expert zoekt om je te helpen met het optimaliseren van je website, doe dan wel research naar degene die je daarvoor benadert.

Er zijn veel consultants doe “SEO diensten” aanbieden, maar er is een groot verschil in prijs en kwaliteit. Sterker nog, het gebruik van verkeerde SEO technieken (black hat SEO) kunnen je website zelfs meer kwaad doen dan helpen.

​White Hat versus Black Hat SEO: Wat is het verschil?

​Zoals gezegd zijn er SEO technieken die op termijn schadelijk kunnen zijn voor de ranking van je website: de Black Hat SEO technieken.

Deze technieken zijn erop gericht op Google en andere zoekmachines sluw om de tuin te leiden en te manipuleren.

Op de korte termijn kunnen deze technieken je tijdelijk hogere posities in de SERPs geven, echter op de lange termijn (wanneer Google zijn algoritmes update) kan Google deze methoden bestraffen: ‘Google Penalty’.

​Google kan jouw posities inde zoekmachines bijvoorbeeld drastisch verlagen of erger nog jouw pagina’s uit haar index verwijderen. Deze technieken kunnen dus fataal zijn voor je website en dus je bedrijf.

​Het is om deze reden slim om volgens de regels te spelen en een White Hat SEO techniek na te streven. Het kost misschien meer werk en het duurt misschien langer voor je resultaat ziet, maar dit is wel een lange termijn strategie.

Volg deze strategie en je zult uiteindelijk hoger in Google terecht komen. De kans is dan ook nihil dat je hinder zult ervaren van een Google Penalty.

​Wat is White Hat SEO?

White Hat SEO is het optimaliseren van een website voor de zoekmachines op correcte en ethische wijze.

​Oké, en wat is dan de correcte en ethische wijze? Wie bepaalt dat en hoe pas je het toe?

​Aan de hand van de volgende criteria leg ik je uit wat een White Hat strategie is en hoe je deze toepast.

​A. ​​Schrijf je content en richt je ontwerp in voor ​de gebruikers (mensen) en niet voor zoekmachines

​Bij White Hat SEO maak je veranderingen die voordelig zijn voor de bezoekers van de website.

Het hoofddoel van Google is om haar gebruikers te voorzien va de best mogelijke resultaten en Google wordt er steeds beter in om te traceren welke content gebruikers het meest waarderen.

​Het schrijven van unieke, kwalitatieve content, gevuld met media zoals video en afbeeldingen, die ook nog eens snel laad. Dat zijn al onderdelen van een White Hat SEO strategie, goedgekeurd door Google.

​B. Volg de Google Webmaster Guidelines

​Als het over White Hat SEO gaat, zoekoptimalisatie volgens de regels, kun je gebruik maken van Google’s Webmaster Guidelines.

Door deze guidelines te volgen maak je een ‘Google-friendly’ website​ en help je Google om jouw website te vinden, indexeren en ranken.

​C. Ga voor de lange termijn aanpak

​Als gezegd, de White Hat SEO methode, volgens de Google Guidelines en door het creëren van een goede gebruikerservaring kost vaak meer tijd en werk dan de Black Hat methode.

​Echter op de lange termijn pluk je de daar de vruchten van. Want door in te zetten op een positieve gebruikerservaring kun je stabielere rankings verwachten op de zoekwoorden waar je voor wilt optimaliseren.

​Wat is Black Hat SEO?

​Black Hat SEO is het optimaliseren van een website voor de zoekmachines op incorrecte en onethische wijze. Door middel van manipulatie wordt geprobeerd zoekmachines op het verkeerde been te zetten ​en daarmee hogere posities in de SERPs te bereiken.

​Als de taktieken de volgende criteria bevatten, kunnen ze worden gezien als Black Hat methoden:

A. Er wordt gebruik gemaakt van manipulatieve tactieken.

​Bij Black Hat SEO ligt de focus niet op het bieden van een zo goed mogelijke gebuikerservaring voor de bezoekers. Het zet in op het manipuleren voor Google’s algoritme om rankings te verbeteren.

Het laat de zoekmachines denken dat de website meer waardevol is voor de gebruikers van de website, dan het in werkelijkheid is.

​Een ​voorbeeld uit het verleden die inmiddels dus niet meer werkt en juist schadelijk is voor je SEO is ‘Keyword stuffing‘. Dit is overdreven vaak het zoekwoord waarop je wilt ranken herhalen in je teksten. Op deze manier is de gebruikerservaring dus ook slecht, want deze teksten lezen erg onnatuurlijk.

B. De tactieken overtreden de Google Guidelines

​De Google Guidelines zijn er niet voor niets. Ze helpen je om je site beter te maken en de gebruikers een betere ervaring te geven. In de Guidelines worden de Black Hat methoden ook aangegeven als ‘ methoden die je niet zou moeten gebruiken.

​C. De focus ligt op “snelle, kortdurende overwinningen”

​Black Hat SEO focust zich op het misbruik maken van de gaten en kinderziekten in Google’s algoritme. 

Deze methoden kunnen vaak zonder al te veel werk dus leiden tot verbeteringen in de ranking. Ze kunnen resultaten boeken, maar vaak zijn deze kortdurend.

​Google is continu bezig om haar algoritme te verbeteren, welke inmiddels zo geavanceerd is dat de meeste Black Hat Methoden niet meer werken. Bij elke update riskeren websites die van deze methoden gebruik maken hun rankings te verliezen.

​SEO Leren

​Op ​onze website kun je de basis van zoekmachine optimalisatie leren. Je leert de termen kennen en een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden. Als je ergens meer info over wilt, klik gerust door alle onderwerpen heen.

​Je leert hoe je je on-page SEO op juiste manier verricht, door bijvoorbeeld al rekening te houden met het kiezen van een domeinnaam en je URL structuur.

Naast deze dingen komen ook onderwerpen aan bod als het verrichten van keyword research.

​Beheers je deze dingen? Top! Dan kun je doorgaan met een goede linkstructuur en linkbuilding.

 Tenslotte leer je ook de basis van het ontwerpen van een SEO vriendelijke mobiele website en komt local SEO aan bod. Veel leerplezier!

​Blijf leren